sabienschurman.reismee.nl

een reisje naar Portugal!

holaaa, daar ben ik weer! Dit keer vanuit een cafeetje, want de wifi in huis is al meer dan twee weken stuk... Ik ben daarom de afgelopen dagen steeds in een cafeetje om netflix series te downloaden en ik heb me laten registreren bij de bibliotheek zodat ik boeken kan lenen :)

Maar waar ik jullie over wil vertellen is mijn eerste reisje hier! Op donderdag 6 december ging om 06:30 mijn wekker om samen met Julia (mijn beste au pair vriendinnetje hier) naar Portugal te gaan. We hadden allebei niet veel geslapen, want we hadden afgesproken om de avond ervoor één drankje te doen, maar daar hebben we ons niet aan gehouden... hahahah.. Maar ondanks dat we weinig geslapen hadden, hadden we allebei heeel veel zin om even een paar dagen weg te gaan. Onze eerste bestemming was Braga, dat was ongeveer 3 uur met de bus. In de bus hadden Julia en ik allebei een verrassing voor elkaar: ik had een spelletje gekocht en Julia had een ontbijtje gemaakt. De tijd ging mega snel en voordat we het wisten waren we al in Braga. We gingen eerst onze spullen droppen in het hostel en toen gelijk op pad. Braga is een hele leuke stad, zeker met alle kerstverlichting en de kerstmarktjes, maar één dag was zeker genoeg om alles te zien. In Braga hebben we vooral rondgelopen in de stad (20 kilometer!) en uitbundig meegezongen met de kerstliedjes. 's Avonds hebben we onze karaoke zangkunsten geoefend in de kamer (en later kwamen we er achter dat het hostel heel gehorig is en iedereen ons kon horen, oeps) en zat ik opgesloten in de badkamer ;) Het slot van de badkamer ging niet meer open... De eigenaar van het hostel moest me komen bevrijden..

Vrijdagochtend zijn we met de trein naar Porto gegaan. We hadden geen idee hoe we bij het station konden komen, maar we hebben bij de bushalte een heel aardig meisje ontmoet die toevallig dezelfde bus moest nemen. Ze is van plan om naar Nederland te komen, dus we hebben instagram accounts uitgewisseld zodat we contact kunnen houden. Op het trein station wilden we een kopje koffie, in het Spaans cafe con leche, maar we wisten niet wat dat in het Portugees was. Ik zag op de menukaart "copo de leite". Ik dacht: klinkt hetzelfde, prima dat zal het wel zijn... Maar ik kreeg een glas warme melk... Ook best lekker ;)

We waren heeel blij dat we in Porto een appartementje hadden en niet een hostel, want nu hadden we verwarming, een eigen badkamer en zelfs een tv'tje! Na een siësta in ons appartement zijn we de stad in gegaan. Porto is echt een mooie stad, ik denk dat het een van mijn lievelingssteden geworden is en ik wil er zeker nog een keer naartoe in de zomer.

Zaterdagochtend zijn we heel vroeg opgestaan, omdat we de zonsopgang vanaf een uitkijkpunt wilden bekijken. Maaar, dat is niet gelukt... Het was heel mistig en we konden helemaal niks zien.. beetje jammer.. Later werd het weer beter en hebben we alles van Porto gezien wat we wilden zien. 's Avonds zijn we uit gegaan, waar we heeel erg naar uit keken, omdat we eindelijk samen konden klaarmaken, samen thuis konden komen en niet mega zachtjes hoefden te doen. We hebben mega veel lol gehad, ookal was de club een beetje raar. We kregen een pasje die we moesten laten scannen bij de bar en garderobe en aan het eind van de avond moest je met het pasje naar de kassa om de entree en de rest te betalen. Later kwamen we er ook achter dat er verschillende entreeprijzen zijn en dat de portiers dat bepalen op basis van je kleding en waar je vandaan komt...

Zondag moesten we om 11:00 het appartement uit, dus we konden niet mega lang uitslapen. We hebben ontbeten, opgeruimd, en zijn toen weer de stad in gegaan. Het was heeerlijk weer, dus voordat we weer terug naar Santiago gingen hebben we aan de rivier gezeten en pizza gegeten. Het was zo lekker om even een paar dagen weg te zijn van onze au pair gezinnen en we hadden zoveel lol, dat we echt geen zin hadden om terug te gaan. Maar om 15:45 vertrok onze bus en gingen we weer richting huis.

En toen sloten we de reis nog even af met een domme actie:
We waren terug in Santiago, ik kwam uit de bus, ik zag de stoeprand niet en ik viel. Toen ik Julia aankeek moest ik eerst heel hard lachen, maar toen realiseerde ik me dat mijn enkel toch wel heel erg pijn deed. Gelukkig werden we opgehaald door twee vrienden, dus hoefde ik niet naar huis te lopen, en mijn hostdad heeft zijn eigen apotheek dus hij heeft mn enkel meteen ingetapet en gekoeld. Ik wist dat ik niks gebroken had, omdat ik nog soortvan kon lopen. 's Nachts kon ik niet slapen van de pijn, dus heeft mn hostdad een afspraak voor me gemaakt bij een fysio. Julia ging met me mee en in half Spaans half Engels hebben we uitgelegd wat er gebeurd is. De fysio heeft me heeel veel pijn gedaan, maar het heeft wel heel erg geholpen. Hij zei dat ik twee dagen niet mocht lopen (heb ik me niet helemaal aan gehouden... de hele dag alleen in een huis zonder internet en tv kan ik niet) en mijn hostfamily heeft meteen vanalles geregeld zodat ik niet voor de kinderen hoefde te zorgen en van de huishoudster kreeg ik een doos chocolaatjes, mega lief!

Zaterdagavond was er een kerstdiner van Julia's au pair bureau, en ik mocht mee. Het was in een bar met live muziek, een dj en heel veel Spaanse hapjes. We hebben toen ook weer wat nieuwe au pairs leren kennen, dus onze vriendengroep wordt steeds groter :)

Nu is het nog 1 weekje en dan ga ik naar huis! Ik merk dat hoe dichterbij het komt hoe meer ik er naar verlang om even naar huis te gaan en om iedereen weer te zien. Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin hier, maar het is af en toe ook wel vermoeiend. De ochtenden zijn stressvol (is iedere au pair met me eens, elke ochtend is het een strijd om op tijd bij de schoolbus te komen) en er zijn geen duidelijke overgangen van "werken" naar "vrij". Gelukkig kan ik het heel goed vinden met mijn hostparents en kan ik alles met ze bespreken. Ik vertel mijn hostdad bijvoorbeeld ook gewoon alles over het uitgaan en de mensen die ik hier ontmoet. Gister was ik aan het kletsen met mijn hostmom en toen vroeg ik haar of ze nog blij waren met mij als hun au pair. Toen zei ze: "Jaa zeker! Ik denk dat we na jou geen beter au pair kunnen krijgen!" Dus dat zit wel goed :)

Ooh en voordat ik het vergeet;
Ik heb weer wat foto's toegevoegd. Als je het leuk vindt om ze te zien, je kunt ze vinden onder "foto's" in het mapje "foto update"


Hasta luego!


xx Sabien



Reacties

Reacties

Mamma

Superleuk om weer te lezen.
En wij tellen ook af hoor, tot je weer even in Nederland bent!
Dikke kus

Esther Ende

Lekker bezig meid. Fijn dat je straks iedereen weer kan knuffelen.
Maar ook super van je dat je dit allemaal doet.
Ik lees je verhaaltjes met plezier.
Fijne Feestdagen, ook voor je familie natuurlijk.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active